Tuesday, March 13, 2012

Egitim Sistemimizdeki Asil Sorun ve Cozumu

2011'in Nisan ayinda Kayseri Saris'daki yatili bolge ilkogretim okulunda ILKYAR gonulleri ile beraber cok guzel bir gun gecirdik. Gun icinde okuldaki ogretmenlere yonelik olarak verilen seminerlerden birine katildim. Konusmaci Prof. Dr. Ata Tezbasaran'di... Konusmasini mumkun oldugunca not aldim. 


Egitim sistemimizin tartisildigi bu gunlerde asil sorunu anlamamiz ve cozum yollarina isik tutmasi sebebiyle buraya tasimaya karar verdim. 


*****************************************************************
  • Calismalari 1998’de baslayan MEB yeni mufredat 2006 yilinda hayata gecirilmistir ancak ne kadar uygulanabildigi bir soru isaretidir.
  • Bu bir reformdur ve partiler ustu ele alinmasi gereken bir konudur. Bizim reformist bir gelenegimiz var J … biz Avrupali olma yolunda 350 yildir surekli reform yapariz!!! Bu da o yapilan onlarca girisime donmemeli. Mutlaka uygulanmali …. uygulanmali ki aktif demokratik bireyler yetistirebilelim… ancak bu sayede olur kalkinmamiz.
  • AB yeni mufredati dogu blogu yikildan sonra onlar icin yapmak zorunda kaldi. AB’li olmanin yolu aktif demokratik bireyler yetistirmekten gecer. Biz de o gemiye bindik.
  •  Benzer bir girisim 1968 mufredatinda da vardir ve o zaman eger uygulayabilseydik bu mefredati Turkiyeyi su anda kimse tutamazdi. Yine ayni sekilde koy enstituleri de bunun en basarili uygulamasidir. UNESCO bu modeli bizden almistir.
  • Yeni mufredat constructivism uzerine kuruludur. Ogrenci merkezli, ogretmenin "facilitator" oldugu bir modeldir bu.
  • Bireyin bilgi ve ustaliklari dogrultusunda yukselebilecegi ogrenci merkezli bir egitim sistemi.
  • Migfer ders ve etrafinda ifade ve beceriye yonelik dersler vardir.
    • Migfer dersler Sosyal Bilgiler ve Fen Dersleridir.
    • Ifade ve beceri dersleri de Turkce, Matematik, Resim, Beden Egitimi vs.
  • Bizim sistemiz su an icin ogrencinin “akilda tutma” becerisini gelistirir. Bu bireyin aksam otlaktan ahira donmesini bilen inekten bir farki yoktur!!!
  • Ogrencinin kendi bilgisini kendi elleriyle buyutmesinin yolunu acmaliyiz.
  • Bizim sistem pasiflik uzerinedir. Bir ilkogretim ogretmenin en cok kullandigi kelime “SUS”tur… Aktif olmamiz lazim ancak aktif olmak yetmez. Aktif bireyden demokrat olmaz.
  • Yeni mufredatta ifade ve becerileri gelistiren etkinlikler esastir ancak ogretmenler bunlari uygulayamiyor veye adapte edemiyorlar kendilerine. Ogretmenler konu telasina dusmus durumdalar. Oysa ogretmen “ogrencilerim ne yaparsa ne kazanir?” dusuncesi etrafinda dusunmelidir. 
  • Aktif birey kendi kararlarini veren ve kendi bilgisini ureten bireye denir. Bunlari baskalariyla paylasan ve digerlerine saygi duyanlara da demokrat denir.
·         Aktif olmanin 5 seviyesi:
1.    Bilgiye ulasma yol ve yontemlerini bilen
2.    Eristigi bilgileri ayiklayabilen ve derleyen
3.    Derlenen bilgiden anlamli bilgi ureten
4.    Iliski kuran ve sonuclar cikaran, sorgulayan, hangi sonuc cikar ve cikmaz diye dusunen
5.    Elde ettigi sonuclari kullanarak kendi bilgisini kendi ureten

·         Dun Sariz’a gelirken bir kamyonun arkasinda gordugu yazi ile bitirdi “Git adam ol da gel ben Mevlana degilim” J

*****************************************************************

Sizce onerilen 4+4+4 sistemi ile aktif demokratik bireyler yetistirmek midir asil amac?

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home